KNOWLEDGE CONSTRUCTION AND STRATEGIC DECISIONS: A CONSTRUCTIVIST APPROACH TO STRATEGIC-OPERATIONAL DYNAMICS
Abstract
Every human organization, of any kind, can be considered as a complex psychosociotechnical systems (CPSTS) which in its process of Strategic-Operational Dynamics should continuously challenge its mental maps to avoid getting trapped in paradigms that could have been succesfull in the past but that perhaps today are not appropiate any more. This is what we call “Strategic Cognition”.
The most important mental maps are those with which the Organization formulates its strategy and its fundamental purposes and the mental maps with which goals pyramides that link those fundamental purposes with concrete action are derived.
In this sense, every strategy, fundamental process and goals pyramid are considered as “provisory interpretative constructs” that should be approached from several learning levels and theories.
These levels are: 1. Learning, 2. Learning to learn, 3. Learning to unlearn, 4. Learning to relearn, and 5. Learning new ways of learning. These theories are: Direct theory, Interpretative theory and Constructivist theory.
To internalice these concepts in human organizations, a new approach to Cognitive Psychology is required: Strategic Cognition, in which the CPSTS is the catalyst of the mental maps challenge to achieve an understanded, shared and engaging Strategic Cognition that maximices de Collective Intelligence of that system.
References
Bateson, G. (1958). Nave. “The culture of the Iatmul people of New Guinea as revealed through a study of the ‘naven’ ceremonial”. Stanford: Stanford University Press.
Bateson, G. (1985). “Pasos hacia una ecología del espíritu. Una aproximación revolucionaria a la autocomprensión del hombre”. Buenos Aires: Carlos Lohlé.
Bateson, G. (2001). “Espíritu y naturaleza”. Buenos Aires: Amorrortu.
Brown, A. (1987). “Metacognition, executive control, self-regulation, and other mysterious mechanisms”. En Weinert, F.E.; Kluwe, R.H. (eds.). Metacognition, motivation, and understanding. Hillsdale (NJ): Lawrence Erlbaum Associates. Pp. 65-116.
Flavell, J.H.; Miller, P.H.; Miller, S.A. (2002). “Cognitive development”. (4th edition). Upper Saddle River (N.J.): Prentice Hall.
Fodor, J.A. (2000). “The modularity of mind”. (11th ed.) Cambridge (MA): The MIT Press.
Houdé, O. (2003). “Aprendizaje. Psicología”. En Houdé et al., op. cit., pp. 25-29.
Levy, A.R. (2000). “Por qué ganan los que ganan. Estrategia y psicología del desarrollo económico empresario. (Y lo que le falta a muchísimas empresas)”. Buenos Aires: Levy Marketing Press.
Levy, A.R. (2003). “Liderando en el infierno. Competitividad de empresas clusters y ciudades”. Buenos Aires: Paidós.
Levy, A.R. (2007) “Estrategia, Cognición y Poder: Cambio y alineamiento conceptual en sistemas psicosociotécnicos complejos”, Buenos Aires, Granica
Levy, A. R. (2012) “PENTA / Innovación: Desarrollo Competitivo, Alineamiento Estratégico y Gestión del Cambio – DAG”, EDICON, Buenos Aires.
Levy, A.R. (2013a) “Estrategia / La Razón y la Emoción: El modelo base de la estrategia empresarial, militar, política, social o ambiental”. Buenos Aires. EDICON
Levy, A.R. (2013b) “El secreto de Cancún: Métodos y herramientas para potenciar la viabilidad del futuro de tu empresa”. Buenos Aires. Empresa Activa.
Levy A.R. (2014) “Cómo hacen los que hacen Planeamiento de Negocios”. Buenos Aires. EDICON.
Levy, A. R. (2015 a.), “Cómo hacen los que hacen Planeamiento de Negocios”, Buenos Aires, EDICON.
Levy, A.R. y Schlanger, K., (2015 b), “Dinámica Empresarial: La gestión de los cambios cruciales para el colapso o la creación de valor”, Buenos Aires, EDICON.
Levy, A.R. (2016), “Metzadá: El modelo sociocognitivo sistémico del proceso de toma de decisiones estratégicas”. Buenos Aires, EDICON.
Levy, A.R. (2017), “StartUps: El caso 123Seguro”, EDICON, Buenos Aires.
Levy, A.R. (2018 a), “Readiness: La Era del Instante: vulnerabilidad o colapso de las empresas cuando cada vez es tarde más temprano”, EDICON, Buenos Aires.
Levy, A.R. y Franco, H. (2018 b) “El Proyecto Directriz de la Alta Dirección”: Top Management´s Project Management”, EDICON, Buenos Aires
Levy, A.R. y Terreno, M.F. (2019 a) “El Mito del Liderazgo: Morgue de Almas o Banda de Hermanos. Una visión crítica del liderazgo como capacidad humana extremadamente difícil de desarrollar a pesar de que digan lo contrario”, EDICON, Buenos Aires.
Levy, A.R. (2019 b). “Río Rojo: Viabilidad Empresarial en la Era del Instante, Editorial El Lector, Asunción de Paraguay
Levy, A.R., (2019 c). “Psicología Empresaral: la perpectiva humana de la Dinámica Estratégica-Operacional”, EDICON, Buenos Aires
Mateos, M. (2001). “Metacognición y educación”. Buenos Aires: Aique.
Melot, A.M. (2003). “Metacognición. Psicología”. En Houdé et al., op. cit., pp. 290-292.
Pérez Echeverría, M., Mateos, M., Pozo, J. I., & Scheuer, N. (2001). En busca del constructivismo perdido: Concepciones implícitas sobre el aprendizaje. Estudios de Psicología, 22 (2), 155-173.
Pitrat, J. (2003). “Metacognición. Inteligencia artificial”. En Houdé et al., op. cit., pp. 293-295.
Pozo, J.I.; Rodrigo, M.J. (2001). “Del cambio de contenido al cambio representacional en el conocimiento conceptual”. En Infancia y aprendizaje, Vol. 24, Nº 4, 407-423.
Sternberg, R.J. (1984). “The triarchic mind. A new theory of human intelligence”. New York: Penguin Books.
Vosniadou, S. (1994). “Capturing and modeling the process of conceptual change”. En Learning & Instruction, 4, 45-69.
Attribution-NonCommercial-NoDerivs
CC BY-NC-ND
This license allows others to download our works and share them with others as long as they credit us, but they can’t change them in any way or use them commercially.